Viktig informasjon vedrørende koronavirus

Postet av Brandbu IF den 11. Mar 2020

Brandbu Idretsforening følger nøye med i de råd som kommer fra både NIF og FHI i forbindelse med å forebygge spredning av koronaviruset. Vi vil på møte i morgen, komme med tiltak vi kan gjennomføre for vår klubb og våre medlemmer. Under kan du lese hele nyhetsbrevet fra NIF.

OPPDATERT 10. mars kl 21.40. Norges idrettsforbund har god dialog med norske helsemyndigheter og vurderer koronavirus-situasjonen både i Norge og i resten av verden fortløpende. Vi oppfordrer våre organisasjonsledd om å følge de rådene og retningslinjene som oppdateres jevnlig fra Folkehelseinstituttets hjemmesider og Utenriksdepartementet generelle reiseråd til utlandet.

Norges idrettsforbund mottok i dag nye retningslinjer fra Helsemyndighetene for gjennomføring av arrangement i Norge. De nye retningslinjene er tydelige. Arrangementer over 500 deltakere bør avlyses, utsettes eller eventuelt gjennomføres med tomme tribuner.

Se NIFs FAQ til idrettslag og klubber nederst i artikkelen.

Folkehelseinstituttet har også en oppdatert temaside med anbefalinger ved store arrangementet knyttet til koranasmitte. Ved alle arrangementer som samler mange mennesker er det nødvendig med grundig risikovurdering og planlegging for å begrense smitterisiko. Folkehelseinstituttet har oppdatert siden med gjengivelse av risikofaktorer og aktuelle tiltak ved gjennomføring av større arrangementer. Norges idrettsforbund oppfordrer våre organisasjonsledd og arrangører av idrettsarrangementer om å holde seg løpende oppdatert på denne siden.  Følg myndighetenes råd om planlengging og risikovurderinger av arrangement her.

For utøvere følger Norges idrettsforbund ved Olympiatoppen de råd og anbefalinger som blir gitt fra nasjonale og internasjonale myndigheter. Rådene blir oppdatert på Olympiatoppens hjemmesider.

Ved reise til utlandet
I tillegg bør man følge Utenriksdepartementet reiseråd for alle landene i verden.

Områder med vedvarende spredning av koronaviruset:
Les mer om spredningen på Folkehelseinstituttets hjemmesider

Utenriksdepartementet utsteder reiseråd basert på en samlet vurdering av situasjonen for reisende i landet som følge av virusutbruddet. Reisende bør følge med på UDs reiseinformasjon og nyheter, da situasjonen kan endre seg raskt.

Forebyggende råd på reisen

• Unngå kontakt med syke personer, spesielt personer med luftveissymptomer.
  • Som ved alle infeksjoner er god håndvask med såpe og vann et viktig forebyggende tiltak, både på reisen og for å avgrense videre smitte.
  • Alkoholbasert hånddesinfeksjon kan være et alternativ hvis ikke håndvaskmuligheter er tilgjengelig.

Ta kontakt med helsepersonell ved symptomer på lungebetennelse (feber, hoste og pusteproblemer). Unngå å hoste på andre, vask hendene hyppig og grundig og unngå å reise hvis du er syk.

Råd etter reisen

Skjerpede tiltak fra Helsedirektoratet for å hindre smitte i Norge. Alle personer som har vært i områder med vedvarende smitte må nå holde seg hjemme i 14 dager, uavhengig av om de har symptomer eller ikke. Dette gjelder også uavhengig av smittestatus for den regionen man befant seg i på et angitt tidspunkt.

Helsedirektoratet fraråder også håndhilsing og klemming som et tiltak for å begrense smittespredning.

Får du får symptomer på luftveisinfeksjon (feber, hoste, brystsmerter eller pustevansker), ber Folkehelseinstituttet om at du straks holder deg innendørs og unngår nærkontakt med andre mennesker samt ringer fastlegen eller legevakta og fortelle om din reise og dine symptomer.

Oversiktskart over den globale utbredelsen:
Utbredelse av koronavirus på verdensbasis